Kuinka rakennan yritykselleni somestrategian

Yrittäjä tuntuuko sinusta, että sometekemisesi punainen lanka on kadoksissa tai sellaista ei ole ollutkaan? Aikaakaan ei olisi somessa roikkumiseen. Yrittäjänä tiedät kuitenkin, että sosiaalinen media tarjoaa uskomattoman potentiaalin uusien asiakkaiden tavoittamiseen ja yrityksen tunnettavuuden kasvattamiseen, myyntiä unohtamatta.

Sometekemistä helpottaa ja nopeuttaa kun yritykselle rakentaa somestrategian, jossa määritellään kaiken tekemisen pohja. Strategian avulla kirkastat someläsnäolonne syyn ja tavoitteet, tunnistat tärkeimmät asiakasryhmät ja tiedät minkälainen sisältö heitä kiinnostaa ja nopeutat sisällöntuotantoa, kun suuret linjaukset ovat jo valmiina.

Tässä artikkelissa saat vinkkejä, kuinka rakennat sosiaalisen median strategian yrityksellesi. Ja muista, että teet loppujen lopuksi strategian helpottamaan omaa työtaakkaasi, joten rakenna siitä juuri sinun tarpeisiisi sopiva.

Sosiaalisen median strategian sisällysluettelo

  1. Kirkasta yritystoimintasi ydin
  2. Määrittele tavoitteet ja mittarit
  3. Tunnista kohderyhmäsi
  4. Valitse kanavat ja viestintätyyli
  5. Luo sisältösuunnitelma
  6. Analysoi ja optimoi

1. Kirkasta itsellesi yrityksen arvot, missio, visio ja ydinviesti

Aloita somestrategian rakentaminen kirkastamalla ensin itsellesi yrityksesi identiteetti, toiminnan ydin, juurisyyt tekemiselle. Yrityksen arvot, missio ja visio ohjaavat kaikkea tekemistäsi sekä somessa, että muualla. Ydinviesti kiteyttää tämän kaiken ymmärrettäväksi ja iskeväksi lauseeksi tai kappaleeksi.

2. Määrittele tavoitteet ja mittarit

Ennen kuin aloitat tavoitteellisen sometekemisen määrittele tavoitteesi ja mitä haluat saavuttaa tekemisellä. Tavoitteet voivat vaihdella yrityksen tunnettavuudesta, liidien hankintaan, asiakassuhteiden syventämiseen tai vaikkapa verkkosivu vierailujen kasvattamiseen. Voit käyttää hyödyksesi tavoitteiden asettamisessa SMART -työkalua. Tavoitteiden lisäksi määrittele mittarit, joilla seuraat tavoitteiden saavuttamista. 

3. Tunne kohdeyleisösi

Tiedä kenelle viestit. Ymmärtämällä kohdeyleisösi kiinnostuksen kohteet ja tarpeet pystyt luomaan sisältöä, joka kiinnostaa heitä. Määrittele kohderyhmä mahdollisimman tarkasti ja muodosta kohderyhmästä ostajapersoonia. Mitä yksityiskohtaisemmin pystyt määrittelemään ihanneasiakkaasi, sitä helpompi sinun on muodostaa sisältöä, joka herättää heidän mielenkiintonsa. Vaikka ajatus ”tarjoan kaikille palveluitani” onkin houkutteleva niin tämä harvoin toimii.  

4. Valitse oikeat somekanavat ja viestintätyyli

Tutki missä kanavassa kohderyhmäsi viettää aikaa ja on aktiivisin. Saat tästä vinkkejä myös tutkimalla eri kanavien käyttäjädataa. Ikiqun Instagram feedistä löydät koostepostauksen ”Somekanavat – mistä tavoitat parhaiten kohderyhmäsi”, jota voit hyödyntää kanavavalintoja tehdessä. Mieti myös minkälaista sisältöä haluat jakaa ja kuinka haluat viestiä. Painottuuko sisältösi kuviin/videoihin vai haluatko kenties jakaa asiantuntijuuttasi artikkeleiden muodossa? Onko viestintätyylisi informatiivinen ja opettavainen vai hauska ja vitsaileva. Valitse aluksi maksimissaan kaksi kanavaa, joita alat päivittämään aktiivisesti. Jos aikaa tuntuu riittävän niin sitten voit ottaa useamman mukaan. 

5. Luo sosiaalisen median sisältösuunnitelma

Laadi sisältösuunnitelma, joka tukee tavoitteitasi ja puhuttelee kohdeyleisöäsi. Teemoittele aihealueita ja luo näistä yksityiskohtaisempi lista. Voit hyödyntää ideoinnissa Google Trendsiä, blogeja ja podcasteja, alan uutisia ja keskustelupalstoja. Mieti minkälaista sisältöä asiakas haluaa kuluttaa myyntisuppilon eri vaiheissa. 

6. Mittaa tuloksia ja optimoi sisältöä

Seuraa kuinka sisältösi toimii ja analysoi tuloksia. Määrittele kuinka usein mittareita seurataan ja kuinka niistä raportoidaan. Käytä hyödyksesi kanavien tarjoamia analytiikkatyökaluja tai vaihtoehtoisesti maksullisia työkaluja. Testaa erilaisia sisältöjä ja julkaisujen ajoituksia ja optimoi sisältöä näiden mukaan. Muista analysoida myös julkaisuja, jotka eivät ole toiminut. Niistäkin saa kullanarvoista dataa. 

Sosiaalisen median strategia – sometekemisen punainen lanka

Sosiaalisen median strategian tavoitteena on tukea yrittäjän sometekemistä ja toimia työkaluna sosiaalisen median markkinointia suunniteltaessa. Somestrategia helpottaa somekanavien ylläpitoa ja päivittämistä, kun suuret linjaukset on määritelty valmiiksi eikä niitä tarvitse joka kertaa erikseen pohtia. Strategian avulla yritys rakentaa vahvaa, yhtenäistä brändiä, joka erottuu kilpailijoista.

Muista, että sosiaalisen median strategia ei ole kiveen hakattu! Päivitä ja mukauta strategiaa aina tarvittaessa. 

Autan sinua mielelläni rakentamaan tavoitteisiisi sopivan somestrategian. Ota yhteyttä niin jutellaan kuinka voin auttaa sinua! 

Jaa blogiteksti

Facebook
LinkedIn

Haluatko kuulla lisää?

Ikiqu Management Oy tarjoaa yrityksille ja yksinyrittäjille hallinto- ja markkinointipalveluita.

Toiminta-alueena Päijät-Häme ja Uusimaa, etänä koko Suomi.

Charlotta

Yrittäjä, Ikiqu Management Oy